‘Wat is nodig om de beheersing van taal en rekenen te verhogen?’
Reactie van de werkgroep Wiskunde voor Morgen op de adviesvraag van de Onderwijsraad.
Reken- en wiskundeonderwijs voor de 21e eeuw
Reactie van de werkgroep Wiskunde voor Morgen op de adviesvraag van de Onderwijsraad.
Artikel op Didactief Online, gepubliceerd 13.1.2022. Zie de lijst publicaties op onze site.
In de de internationale literatuur op het gebied van het reken- en wiskundeonderwijs staat het specifieke karakter van rekenen en wiskunde centraal. Deze literatuur laat zien dat dit vak heel specifieke eisen stelt aan het onderwijs. In deze reeks wil de werkgroep Wiskunde voor Morgen dit internationale perspectief voor het voetlicht brengen aan de hand … Lees verder »
download webversie , voor lezen op computer of tablet download printversie , versie als boekje, in afdrukkwaliteit Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in hoog tempo verandert en steeds meer reken-wiskundige taken door … Lees verder »
Recente publicatie over inspirerend statistiekonderwijs in een doorlopende leerlijn van basisschool naar voortgezet onderwijs. Hier te downloaden: Statistiekonderwijs voor morgen Mogelijk gemaakt door:
Reactie op: https://curriculum.nu/ontwikkelteam/rekenen-en-wiskunde/ De afgelopen maanden heeft de werkgroep Wiskunde voor Morgen stelselmatig commentaar geleverd op de tussentijdse plannen van de Ontwikkelgroep Rekenen en Wiskunde van Curriculum.nu Hieronder treft u de kern van onze reacties aan. In deze reactie beperkt de Werkgroep Wiskunde voor Morgen zich tot het perspectief van de reken- en wiskundige inzichten … Lees verder »
Deze korte notitie is opgesteld vanuit de Werkgroep Wiskunde voor Morgen (WvM) op verzoek van de besturen van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO).
Op 5 april 2019 hield Geeke Bruin-Muurling de openingslezing “De ideale rekenles” op de jaarvergadering van de NVORWO. Zie haar Blog voor verdere informatie
Vrijwel al het rekenwerk buiten de school wordt door computers uitgevoerd. Dit vraagt een verandering in de rekenleerstof Lees meer Koeno Gravemeijer